Běžný režim je základní výchozí režim, do kterého spadají automaticky všichni podnikatelé. Pokud chcete evidovat ve zjednodušeném režimu, musíte si podat speciální žádost.
A jaký je v nich tedy rozdíl?
Běžný režim používá většina podnikatelů. Říká se mu také on-line režim z důvodu že má podnikatel zařízení s připojením na internet a tržby se ihned odesílají na finanční správu. Tento režim je nezbytný pro podnikatele, kteří mají za den více zákazníků - zkrátka nemají čas vypisovat papírové účtenky.
Co všechno musí být na účtence u běžného režimu:
- fiskální identifikační kód (FIK)
- své daňové identifikační číslo, pokud není jeho kmenová část tvořena obecným identifikátorem, kterým je rodné číslo,
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována
- pořadové číslo účtenky
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve
- celkovou částku tržby v české měně
- bezpečnostní kód poplatníka (BKP)
- údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu
Zjednodušený režim používají podnikatelé, kteří mají velmi špatný příjem internetu a nebo žádný - jsou to třeba podnikatelé na horách. V tomto případě si můžete zažádat o zjednodušený režim. Samotná evidence tržeb probíhá velmi podobně jako u běžného režimu, akorát účtenky neodesíláme na finanční správu hned. Pokladna vygeneruje podpisový kód (PKP) a jednou za 5 dní přenesete pokladnu do míst s internetovým připojením. A co musí být na účtence u zjednodušeného režimu? Je to stejné jako u běžného režimu s jediným rozdílem - na účtence není uveden kód FIK ale PKP.
Zatím fungují dva režimy EET, běžný a zjednodušený. S 3. a 4. vlnou ale půjde využít i tzv. zvláštní režim.